Eğitim Komisyonu

Çalışma Esasları

(1) Eğitim Komisyonu, Senato’nun bir alt komisyonudur ve eğitim-öğretim işleri konularında danışma organı olarak görev yapar.

(2)  Eğitim  Komisyonu,  gerek  gördüğü  durumlarda  bünyesinde  alt  komisyonlar oluşturarak çalışma yapar.

(3) Gündeminde yer alan konuların görüşülmesi sırasında komisyonca ihtiyaç duyulması hâlinde, ilgili akademik birim yöneticisi ile akademik ve idari personeli toplantıya davet eder.

(4) Eğitim Komisyonu, akademik birimlerden gelen veya Rektör’ün havale ettiği eğitim-öğretime ilişkin önerileri, ilgili mevzuat ve prosedürlere göre inceler, değerlendirir, alınan kararları öneri olarak Senato’ya sunar.

(5) Eğitim Komisyonu; mevzuat ve prosedüre uygun bulunmayan önerileri, ilgili birime tekrar değerlendirilmek ve düzenlenmek üzere gerekçesiyle birlikte gönderir, yenilenen önerileri tekrar gündemine alarak inceler.

(6) Komisyon, Senato’ya eğitimin geliştirilmesi doğrultusunda önerilerde bulunabilir.

(7) Komisyon, komisyon başkanının talebi üzerine üye salt çoğunluğu ile toplanır ve toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğu ile karar alır.

(8) Komisyon çalışmalarına bir akademik yıl içerisinde mazeretsiz olarak toplam 3 kez katılmayan üyenin görevi kendiliğinden sona erer.

(9) Komisyon üyeleri üyelikten ayrılmak istediğinde, ayrılış gerekçesini yazılı olarak Rektörlüğe bildirir.

(10) Herhangi bir nedenle görevi sona eren komisyon üyelerinin yerine en geç bir (1) ay içerisinde Rektör tarafından yeni üye atanır.

 

Komisyonun görevleri

 (1) Fakülte, enstitü, yüksekokul ve meslek yüksekokulu bünyelerinde bölüm/anabilim dalı/bilim dalı ya da program açılması önerilerini değerlendirir ve sonucu Senatoya sunar.

(2) Yeni ders programlarının (ön lisans, lisans, lisansüstü, ortak lisans ve lisansüstü, yabancı dille eğitim-öğretim, yandal, çift anadal, açıköğretim, uzaktan öğretim vb.) açılması önerilerini değerlendirir ve sonucu Senatoya sunar.

(3) Açık olan bir programının kapatılması ya da birleştirilmesi önerilerini değerlendirir ve sonucu Senatoya sunar.

(4) Eğitim programlarında değişiklik yapılması ile ilgili (yeni müfredat oluşturulması, yeni ders açılması, mevcut bir dersin kapatılması, var olan derslerde ad, kod, içerik, kredi/AKTS değişiklikleri vb.) akademik birimlerden gelen önerileri ve varsa alt komisyon raporlarını değerlendirir ve sonucu Senatoya sunar. Bu maddeyle ilgili tekliflerde şu hususlara dikkat edilir:

a) Yeni ders açılması önerildiğinde dersin;

1. Açılma gerekçesi ve öğrencinin bu dersi aldığında kazanacağı yeterlikler",

2. Dersin adı, kodu, sınıfı ve dönemi ve teorik-pratik saatleri ile kredisi (T K P),

3. AKTS bilgileri (öğrenci iş yükü, öğrencinin teorik, pratik ders saatleri, proje, ödev, laboratuvar çalışmaları, kütüphane çalışması için harcadığı zaman temel alınarak hesaplanmalıdır).

4. Dersin düzeyi (önlisans, lisans, yüksek lisans, doktora / sanatta yeterlik),

5. Dersin statüsü (zorunlu/seçmeli),

 

6. Dersin İçeriği (Türkçe ve İngilizce dilinde, ayrıca yabancı dil eğitim-öğretim programı yürüten birimler kendi öğretim dilinde de verecekler. Örneğin, Fransızca ve Almanca dilinde)

7. Dersin süresi (yarıyıllık/yıllık),

8. Eğitim dili,

9. Ön koşulu,

10. Temel öğretme ve değerlendirme yöntemi,

11. Önerilen Kaynaklar, belirtilmelidir.

12. Önerilen dersin kodunun mevcut derslerin ve daha önce kapatılan derslerin kodlarıyla çakışıp-çakışmadığı Öğrenci İşleri Dairesi Başkanlığı’na sorularak kontrol edilmelidir.

13. Dersin şubeli açılması düşünülüyorsa, gerekçeli olarak şube sayısı

bildirilmelidir.

14. Benzer ad ve içerikte başka derslerin olup olmadığı kontrol edilmelidir.

15. Ders, başka bilim dallarını ilgilendiriyorsa, ilgili birimin görüşü alınarak o birimin kodu ile açılmalıdır.

16. Dersin geçerli olduğu eğitim-öğretim yılı veya kayıt yılına göre hangi

öğrencilere uygulanacağı belirtilmelidir.

 

 

 

b) Uygulanmakta olan bir öğretim programında mevcut bir dersin kapatılmasının

önerilmesi durumunda gerekçesiyle birlikte:

 

1. Kapatılacak dersin Kodu, Adı, Zorunlu/Seçmeli durumu belirtilmelidir.

2. Yarıyıl/yıl toplam kredisi ile mezuniyet kredisine etkisi açıklanmalıdır.

3. Kapatılması önerilen ders başka birimi ilgilendiriyorsa, ilgili birimden görüş alınarak kapatma önerisi yapılmalıdır.

4. Bu dersi alıp başarısız olan veya alması gerektiği halde alamayan öğrencilere etkisi (öğrenci bu dersin yerine başka bir ders mi alacak, muaf mı sayılacak yoksa üzerinden mi silinecek) açıklanmalıdır.

5.  Dersin  geçerli  olduğu  eğitim-öğretim  yılı  veya  kayıt  yılına  göre  hangi

öğrencilere uygulanacağı belirtilmelidir. c) Mevcut Derslerde Değişiklik durumunda;

1. Uygulanmakta olan bir öğretim programında mevcut bir dersin yarıyılı/yılı, adı ve teorik-pratik saatleri ile kredisinde değişiklik yapılması (içerik değişikliği hariç) durumunda, kodunun da mutlaka değiştirilmesi ve zorunlu/seçmeli olması belirtilmelidir.

2. Önerilen değişikliğin uygulanmakta olan programın yarıyıl/yıl toplam kredisi ile mezuniyet kredisine etkisi açıklanmalıdır.

3. Bir derse birden fazla şube açılması veya mevcut şube sayısının artırılması

isteniyorsa öneri gerekçeli olarak yapılmalıdır.

5.  Dersin  geçerli  olduğu  eğitim-öğretim  yılı  veya  kayıt  yılına  göre  hangi

öğrencilere uygulanacağı belirtilmelidir.

 

ç) Kod Verme durumunda; yeni ders açılması veya ders değişikliklerinde ilgili dersin kodu ÖBS’ye uygun karakter sayısında verilmelidir.

 

(5) Üniversitede uygulanacak eğitim ile ilgili mevzuat (yönetmelik, yönerge, esas ve ilkeler vb.) taslak çalışmalarını ve mevcut mevzuattaki değişiklik önerilerini değerlendirir ve sonucu Senatoya sunar.

(6) Yurt içi ve yurt dışı diğer yükseköğretim kurumlarından alınan derslerin kredilerinin

intibakında yaşanan problemleri inceler, ilgili birime çözüm önerileri sunar.

(7) Her eğitim-öğretim yılı için akademik birimlerden gelen öğrenci kontenjanları ile ilgili önerileri ilgili birimlerdeki asgari öğretim elemanı ve fiziki mekân yeterliliğini de dikkate alarak doğrudan ya da alt komisyonlar aracılığı ile değerlendirir ve sonucu Senatoya sunar.

(8) Akademik birimlerden gelen yatay geçiş, kurum içi yatay geçiş, çift anadal, yandal kontenjanları ile ilgili önerileri doğrudan ya da alt komisyonlar aracılığı ile değerlendirir ve sonucu Senatoya sunar.

(9) Akademik birimlerden gelen önerileri de dikkate alarak “akademik takvim” taslak

çalışmasını yapar ve sonucu Senatoya sunar.

(10) Özel öğrenci ve af kapsamındaki öğrencilerin başvurularına ilişkin olarak akademik birimlerden gelen ve çözülemeyen problemleri inceler, değerlendirmeleri mevzuata uygun olarak inceleyip sonucu Senatoya sunar.

(11) Rektörlük ve Senato tarafından Komisyona sevk edilen eğitimle ilgili konuları

inceler ve görüş bildirir.

(12) Uzaktan öğretim programlarının açılabileceği alanlar, diğer yüksek öğretim kurumlarıyla yapılacak protokoller, uzaktan eğitim yoluyla verilecek dersler ve bu derslerin sınavlarının yapılış şekli ile ilgili konuları inceleyerek Senatoya görüş bildirir.

(13) Eğitim ile ilgili Senato kararını gerektiren konulardaki her türlü öneriyi ilgili mevzuata uygunluk açısından inceleyip sonucu Senatoya sunar.